Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի
«Հայ-թուրքական հարաբերությունները», Եր. 2009, գրքի խմբագրի նախաբան
(Հայ-թուրքական հարաբերությունների
հարցում)
Սույն ժողովածուն Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի ելույթներից,
հարցազրույցներից ու հոդվածներից քաղվածքներ են, որոնք վերաբերում են Հայաստանի
եւ Թուրքիայի հարաբերություններին, դրանց կարգավորման սկզբունքներին եւ
ուղիներին։ Ժամանակագրական առումով այն ընդգրկում է ուղիղ 20 տարի՝ սկսած 1989 թվականի հունիսից եւ մինչեւ մի քանի օր առաջ՝ մայիսի
1-ի հանրահավաքում հնչած նրա ելույթը։ Այսպիսի մի ժողովածուի հրատարակության այժմեականությունը բացատրվում է մի
կողմից՝ Հայ-թուրքական հարաբերությունների ներկա փուլում տեղի ունեցող
սրընթաց զարգացումներով, մյուս կողմից՝ Թուրքիայի նկատմամբ ներկա իշխանությունների
վարած քաղաքականությունը Լեւո
ն Տեր-Պետրոսյանի քաղաքականության
հետ նույնացնելու կամ դրանց մեջ հավասարության նշան դնելու ողորմելի
փորձերը մերկացնելու նպատակով։ Այդ փորձերը հատկապես ակտիվացան վերջին օրերին՝
հայ-թուրքական հայտնի համաձայնության, կամ “Ճանապարհային
քարտեզ” կոչված փաստաթղթի բացահայտման առիթով։
Իրականում, վերջին 11 տարում իշխող վարչախումբը
պետականության հիմնադրույթների իր ընկալումներում ու պատկերացումներում, նեքաղաքական
ու արտաքին քաղաքական բոլոր հարցերում նախկին իշխանությունների հակոտնյան է ու
հակադրությունը։ Եւ, այս
առումով, հայ-թուրքական հարաբերությունները, այդ հարաբերությունների մաս կազմող
Հայոց ցեղասպանության խնդիրը, ինչպես նաեւ գործնական քաղաքականությունը ոչ
միայն բացառություն չեն, այլեւ տվյալ հակադրությունը հաստատող ու ցուցադրող օրինակներից
ամենաբնորոշն են։
Ի՞նչ էր
ասում Լեւոն Տեր-Պետրոսյանը
Ինչպես այլ կարեւոր հարցերի, այնպես էլ Հայ-թուրքական
հարաբերությունների հետ կապված սկզբունքային մոտեցումները ՀՀ Հիմնադիր-նախագահի
20 տարվա գործունեության ընթացքում փոփոխություն չեն կրել։ Դրանք հենվել են իրատես քաղաքականության նրա
անխաթար սկզբունքի վրա եւ արտահայտվել հետեւյալ դրույթներում.
ա) Պետության ապահովության ու տնտեսական զարգացման
ամենակարեւոր երաշխիքներից մեկը հարաբերություններն են անմիջական հարեւանների,
այդ թվում Թուրքիայի հետ։
բ) Ըստ այդմ, առանց որեւէ քաղաքական զիջման, պետք է
հարաբերություններ հաստատել նաեւ Թուրքիայի հետ։
գ) Այդ հարաբերությունները պետք է կարգավորվեն առանց
երկուստեք նախապայմանների։
դ) Թուրքիան չպետք է հարաբերությունների հաստատումը
եւ սահմանի բացումը պայմանավորի երրորդ երկրի՝ Ադրբեջանի հետ կապված հանգամանքներով,
այն է՝ Լեռնային Ղարաբաղի խնդրով։
ե) Հայաստանը
չպետք է արտաքին քաղաքականության օրակարգում դնի Ցեղասպանության հարցը, քանզի
տվյալ պայմաններում միանգամից անհեռանկարայնության կմատնի այդ
հարաբերությունների կարգավորման հնարավորությունը։
զ) Որպեսզի Ցեղասպանության եւ այլ խնդիրների մասին
երկու երկրների տրամագծորեն հակադիր համոզմունքները դրան չխանգարեն, պետք է գործադրել
“համաձայնություն տարաձայնության” մասին բանաձեւը եւ կարգավորել դրանից դուրս
մնացող մյուս խնդիրները։
Այստեղ արձանագրենք երկու փաստ-իրողություն։
Առաջին. այս սկզբունքների հիման վրա առաջին տարիներին
Թուրքիայի հետ հարաբերությունների հաստատման
գործընթացը հաջողությամբ իրականանում էր. եւ ամենածանր տարիներին
Թուրքիայի ճանապարհների օգտագործմամբ Հայաստան հաց էր ներկրվում։ Կարգավորման այդ ընթացքը խզվեց Ղարաբաղյան պատերազմում մեր հաղթանակների
պատճառով՝ թուրքական կառավարության վրա Թուրքիայի ազգայնական ուժերի եւ
Ադրբեջանի ճնշման հետեւանքով։ Արձանագրենք
նաեւ, որ անկախ այն բանից, որ Ցեղասպանության հարցը չէր դրված Հայաստանի արտաքին քաղաքականության հիմքում, Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի
իշխանության տարիներին մի շարք կարեւոր երկրների կողմից ճանաչվեց 1915-ի
Հայոց ցեղասպանությունը։
Երկրորդ. Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի իշխանավարման ողջ
ընթացքում հայ-թուրքական հարաբերություններում նրա քաղաքականությունը ամենասուր
ու կատաղի քննադատություն էր ենթարկվում այսպես կոչված “ազգայնական” ամենատարբեր
ուժերի եւ առաջին հերթին Դաշնակցության կողմից, նրան համարում էին “թուրքամետ”։ Նույն քննադատությունը տանում էին նաեւ “հայրենասեր”
ու “հայտնի” մտավորականների մի ամբողջ ջոկատ։ Նրանից պահանջում էին Ցեղասպանության
ճանաչման հարցը դնել արտաքին քաղաքականության հիմքում եւ որեւէ հարաբերություն
Թուրքիայի հետ հաստատելու համար վերջինիս առաջ որպես նախապայման դնել Ցեղասպանության
ճանաչման հարցը։ Նույն
մեղադրանքը եւ պահանջը շրջանառվում էր նաեւ Սփյուռքի որոշ շրջանակներում։
Ի՞նչը փոխվեց
1998-ից
1998թ. Ռ. Քոչարյանի գլխավորությամբ իրականացված
պետական հեղաշրջումից հետո, այլ հարցերի թվում, արմատապես փոխվեցին նաեւ
հայ-թուրքական հարաբերությունների խնդրի դիրքորոշումները եւ ողջ փիլիսոփայությունը։ Արվեց ճիշտ այն, ինչը չէր անում Լեւոն
Տեր-Պետրոսյանը, եւ ինչի համար արժանանում էր բուռն քննադատության։ Քոչարյանի “հաշվարկներն” այսպիսին էին.
ա) Ցեղասպանության հարցը պետք է դնել Հայաստանի
արտաքին քաղաքականության հիմքում, դարձնել քաղաքական օրակարգի խնդիր։
բ) Դրանով
կսիրաշահենք Սփյուռքին եւ նա ավելի առատաձեռն կգտնվի Հայաստանի հանդեպ։
գ) Այդ դեպքում Թուրքիան տեղի կտա եւ անմիջապես կբացի
հայ-թուրքական սահմանը։
դ) Ցեղասպանության ճանաչման, հողերի վերադարձի, Կարսի
պայմանագիրը չեղյալ հայտարարելու պահանջների ճնշման տակ Թուրքիան նաեւ
անկողմնակալ դիրք կգրավի Լեռնային Ղարաբաղի խնդրում եւ ջերմեռանդ չի պաշտպանի
Ադրբեջանին։
Կրկնենք, որ նույն խնդրի նկատմամբ
սա տրամագծորեն
հակադիր մոտեցում եւ գործելակերպ է։ Եւ տրամագծորեն հակադիր այս
մոտեցումն էլ հենց դրվեց Հայաստանի արտաքին քաղաքականության հիմքում։ Իսկ
դրա սկիզբը կարելի համարել 1998թ. սեպտեմբերին ՄԱԿ-ի ամբիոնից Ռ. Քոչարյանի
ելույթը Ցեղասպանության մասին։ Ժամանակին դա թմբկահարվեց վերոհիշյալ
նույն, այսպես կոչված, ազգայնական ուժերի եւ առաջին հերթին Դաշնակցության կողմից։
Ներբողներ երգեցին նույն “հայրենասիրությամբ զբաղվող” հայրենի մտավորականները։ Այն
ծափողջույններով ընդունեցին Սփյուռքում։
Այստեղ էլ արձանագրենք երեք փաստ-իրողություն։
Առաջին. Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի նկատմամբ
քննադատությունները մինչեւ վերջ էլ չդադարեցին։
Մասնավորապես՝ դրանք լայնորեն օգտագործվեցին Սերժ Սարգսյանի ու նրան սատարող ուժերի կողմից
վերջին նախագահական ընտրությունների քարոզարշավի ժամանակ՝ նրան մեղադրելով
“թուրքամետության” մեջ։ Այսինքն՝
Սերժ Սարգսյանը հարազատ էր մնում իր օրգանական նախորդի՝ Քոչարյանի գծին։
Երկրորդ. Հայ-թուրքական հարաբերությունների խնդրում
քոչարյանա-դաշնակցական այս մոտեցումները
չփոխվեցին նաեւ Սերժ Սարգսյանի պաշտոնավարումից
հետո. ոչ մեկը պաշտոնապես չի հայտարարել, թե Ցեղասպանության հարցը
հանվում է Հայաստանի արտաքին քաղաքականության օրակարգից, մի բան, որ
հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման խնդրի բանալին է, կամ
փիլիսոփայության հիմքը։
Երրորդ. Այս ընթացքում, Թուրքիայի վարչապետ Ռեջեփ
Էրդողանի կողմից նամակով պաշտոնական առաջարկ արվեց Հայկական կողմին՝ ստեղծել հայ եւ թուրք պատմաբանների համատեղ
մի հանձնաժողով՝ ուսումնասիրելու համար 1915թ. իրադարձությունները, այն է՝
պարզել այդ ժամանակ հայ ժողովրդի ցեղասպանություն եղել է թե՞ ոչ։
Նկատենք, որ նման պաշտոնական
առաջարկ հնարավոր էր միայն մի դեպքում, եթե Ցեղասպանության խնդիրը դրված է
Հայաստանի արտաքին քաղաքականության հիմքում որպես օրակարգային հարց։ Նման
մի առաջարկ անհնար ու անհեթեթ կլիներ հակառակ դեպքում, եթե պետական քաղաքականության
հիմքում դրված լինեին նախկին իշխանության սկզբունքները։
Ակնհայտ էր նաեւ, որ սա հեռահար մի որոգայթ էր, եւ, համաձայնել դրան, կնշանակեր
պաշտոնապես կասկածի տակ դնել Հայոց ցեղասպանությունը, ըստ էության ուրանալ այն։ Դա
Թուրքիայի ձեռքին լավագույն կռվանը կլիներ՝ կասեցնելու տարբեր երկրների կողմից Ցեղասպանության
միջազգային ճանաչման 1970-ական թվականներից ի վեր ծավալված գործընթացը։ Այդ
ժամանակ Հայաստանը դրան չարձագանքեց, եւ, թվում էր, թե այդ առաջարկը մոռացվել է։
2008թ. օգոստոսին, Մոսկվա կատարած
այցի ընթացքում, Սերժ Սարգսյանը երկու անակնկալ մատուցեց. Թուրքիայի նախագահ
Գյուլին հրավիրեց Երեւան՝ միասին ֆուտբոլային հանդիպում դիտելու, նաեւ
հայտարարեց, թե սկզբունքորեն դեմ չէ 1915թ. իրադարձությունների ուսումնասիրության
եւ գնահատման համար հայ եւ թուրք պատմաբանների հանձնաժողով ստեղծելու գաղափարին։
Վերջին
մեկուկես տարում
2007 թվականի աշնանից, առաջիկա նախագահական
ընտրություններին մասնակցելու մասին հրապարակային հայտարարությունից ի վեր, Լեւոն
Տեր-Պետրոսյանն իր ելույթներում բազմիցս եւ
հիմնավորապես անդրադարձել է նաեւ Հայ-թուրքական հարաբերությունների եւ
Ցեղասպանության խնդրին։ Քաջ
գիտակցելով Թուրքիայի, թվում էր, թե մոռացված առաջարկի որոգայթը, նա դեռ 2007
թվականի դեկտեմբերի 8-ի հանրահավաքում հայտարարեց. “Մեզ համար անընդունելի եւ
վիրավորական է հայ եւ թուրք պատմաբանների հանձնախումբ ստեղծելու մասին արված
հայտնի առաջարկը, քանի որ դա նախ կասկածի տակ է դնում մեր համազգային համոզումը,
եւ երկրորդ՝ բազմաթիվ երկրների խորհրդարանների կողմից Ցեղասպանության ճանաչման
կայացված փաստն այլեւս ավելորդ ու ժամանակավրեպ
է դարձնում նման հանձնախմբի ստեղծումը”։
Ինչպես այդ, այնպես էլ հետագա ելույթներում
նա ամբողջությամբ վերահաստատեց իր նախկին դիրքորոշումները հայ-թուրքական
հարաբերությունների ողջ համալիրում, դա հակադրելով ներկա վարչախմբի վարած
քաղաքականությանը՝ միաժամանակ զգուշացնելով վերջինիս վտանգավոր հետեւանքներից։ Այս տեսակետները պաշտպանել եւ հիմնավորել են
նրա գլխավորած Համաժողովրդական շարժման - Հայ Ազգային Կոնգրեսի մեջ մտնող քաղաքական
ուժերը եւ դրանց ղեկավարները։
Այսինքն՝ թե՛ իր իշխանության օրոք, թե՛ ընդդիմություն
եղած ժամանակ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանը
սկզբունքորեն հետեւել է Թուրքիայի հետ
առանց նախապայմանների հարաբերություններ հաստատելու սկզբունքին։ Պարզաբանենք. առանց նախապայմանների
հարաբերություններ նշանակում է. Թուրքիան առաջ չի քաշում Ղարաբաղի խնդրի
առաջնահերթ կարգավորման, հայ եւ թուրք պատմաբանների հանձնաժողովի ստեղծման,
Կարսի պայմանագրի վերահաստատման պահանջները։ Իսկ Հայաստանը հարաբերությունների
հաստատման պարտադիր պայման չի համարում Թուրքիայի կողմից Ցեղասպանության ճանաչման
հարցը։ Այս խնդրի հետ կապված՝ մեջբերենք
մի հատված Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի՝ 2009թ. մայիսի 1-ի հանրահավաքային ելույթից,
որում նա ներկայացնում է հայ-թուրքական հարաբերությունների բնագավառում
քոչարյանա-սերժական վարչակազմի միանգամայն սնանկ եւ վնասակար քաղաքականության
էվոլյուցիան.
– “Քոչարյանի վարչակազմի առաջին գործը եղավ դավաճանական կամ հակազգային
հայտարարել Թուրքիայի հետ առանց նախապայմանների հարաբերություններ հաստատելու՝
նախկին իշխանությունների որդեգրած քաղաքականությունը։
– Հայաստանի արտաքին քաղաքականության անկյունաքար հռչակվեց Ցեղասպանության
միջազգային ճանաչման պահանջը, որը որպես հայ-թուրքական հարաբերությունների
կարգավորման բանական հիմք՝ հոխորտանքով դրվեց նաեւ Թուրքիայի առջեւ։
– Երբ, երկար համառելուց հետո, Քոչարյանը եւ Օսկանյանը ի վերջո համոզվեցին,
որ այս ճանապարհը փակուղային է, նրանք վերադարձան իրենց կողմից ժամանակին
դավաճանական հայտարարված՝ Թուրքիայի հետ առանց
նախապայմանների հարաբերություններ հաստատելու սկզբունքին, ակամա բացահայտելով Հայաստանի թուլությունը եւ Թուրքիային հնարավորություն
տալով ավելի կոշտացնելու իր դիրքորոշումը։
– Թե՛ այս օբյեկտիվ պատճառով, թե՛ սեփական լեգիտիմության խնդրի լուծման նկատառումով,
Սերժ Սարգսյանն ընկավ մի ավելի վտանգավոր ծայրահեղության գիրկը՝ հայ-թուրքական
սահմանի բացման դիմաց անխոհեմաբար համաձայնելով ընդառաջել Ցեղասպանության
ուսումնասիրման հարցով հայ եւ թուրք պատմաբաններից կազմված հանձնաժողով ստեղծելու
վերաբերյալ Թուրքիայի վարչապետ Ռեջեփ Էրդողանի կողմից տարիներ առաջ արված ու
համարյա մոռացված առաջարկին”։
Այսպիսով, վերջին մեկուկես տարում միայն Հայ Ազգային Կոնգրեսն է եւ Լեւոն
Տեր-Պետրոսյանը, որ հստակ ահազանգել է երեք վտանգավոր զարգացումների մասին.
ա) Հայ եւ թուրք պատմաբանների հանձնաժողովի ստեղծում.
բ) Հայաստան-Թուրքիա-Ադրբեջան եռակողմ
բանակցություններ Ղարաբաղի հարցի շուրջ.
գ) Հայաստան-Թուրքիա հարաբերությունների եւ
Ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորում փաթեթով։
Ո՛չ իշխող կոալիցիայից, ո՛չ իրեն “հայրենասեր
մտավորական” համարողներից որեւէ մեկը այդ ահազանգերին լուրջ չվերաբերվեց։ Ընդհակառակը՝ փորձում էին մոլորեցնել,
հանգստացնել եւ խաբել ժողովրդին, թե այդպիսի վտանգներ չկան։ Իսկ հիմա, բանը-բանից անցնելուց հետո, նրանք
վայնասուն ու ոռնոց են բարձրացրել՝ հերոսանալու կամ ժողովրդի համակրանքը շահելու
համար։
***
Միակ ուժը, որը հետեւողականորեն բարձրացրել է այդ
հարցերը եւ արել ամեն ինչ՝ վտանգավոր այդ զարգացումները կանխելու համար, եղել է
Հայ Ազգային Կոնգրեսը եւ նրա առաջնորդ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանը։ Նույն ահազանգերը Լեւոն Տեր-Պետրոսյանը
հնչեցրել է նաեւ Լեռնային Ղարաբաղի հարցի վերաբերյալ, բայց դրանք էլ նշված
ուժերի կողմից արժանացել են նույն արձագանքին։ Հիմա սպասում են, որ այդ փորձանքն էլ մեր
գլխին գա, որից հետո էլի վայնասուն ու ոռնոց բարձրացնեն ու հերոսականություն
խաղան։
Այսպիսով՝ “Թուրքիայի հետ հարաբերությունների
կարգավորում առանց նախապայմանների” սկզբունքը Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի իշխանության
տարիներին, բոլորովին այլ բան էր նշանակում ու այլ կերպ լուծվում, քան հռչակված
նույն սկզբունքն այսօր Սերժ Սարգսյանի համար։ Այն ժամանակ դա նշանակում եւ իրագործվում
էր առանց Ցեղասպանության եւ Լեռնային
Ղարաբաղի խնդրի հետ որեւէ աղերսի։ Այժմ այդ հարաբերությունների կարգավորման համար Սերժ Սարգսյանի
կողմից արդեն իսկ ծախվել է Հայոց ցեղասպանությունը, իսկ ակնհայտ ու թավալգլոր
գործընթացները վկայում են, որ հերթի է դրված
նաեւ Լեռնային Ղարաբաղը։ Իսկ բացատրությունը մեկն է. առաջին դեպքում գործ ունենք լեգիտիմ
Նախագահի եւ պետական գործչի գործելակերպի հետ, որի նպատակը պետության ու ժողովրդի
շահն է, երկրորդ դեպքում գործ ունենք իշխանությունը բռնազավթած ոչ լեգիտիմ իշխողի հետ, որի նպատակը ամեն գնով, ընդհուպ՝ բացահայտ
ազգային դավաճանությամբ, սեփական իշխանությունը պահպանելն է։
ԱՇՈՏ ՍԱՐԳՍՅԱՆ
Պատմական գիտությունների թեկնածու
“Հայկական ժամանակ” 19՞.05. 2009
No comments:
Post a Comment